Gry planszowe, zręcznościowe, towarzyskie #2.
Dobble – gra planszowa, towarzyska.
Składa się z 55 okrągłych kart. Na każdej karcie znajduję się osiem symboli a łącznie jest ich ponad 50. Każdy krążek zawiera jeden symbol odpowiadający takiemu samemu z innego. Dobble działa na zasadzie interakcji.
Jej pierwowzorem była „gra o robakach” z której to talii wiosną 2008 roku Denis Blanchot znalazł kilka kart. Wtedy zrodził się w nim pomysł stworzenia ulepszonej wersji gry. Do swojego projektu zaprosił Jacquesa Cottereaua słynnego z uproszczenia znanej zagadki matematycznej nazywanej „Kirkmanowski dylemat uczennic”. Skutkiem było stworzenie struktur, które matematycy nazywają „niepełnymi zbilansowanymi blokami”.
Ulepszeniu poddane zostały obrazki umieszczane na karcie, które powinny być łatwo rozpoznawalne i znacznie różniące się od siebie aby gra odbywała się w miarę możliwości płynnie. Zwiększono liczbę kart z 31 na 55 oraz liczbę znaków z 6 na 8 co dało zadowalający efekt czasu trwania jednej rozgrywki.
Kiedy panowie mieli już solidne fundamenty gry nadszedł czas na opracowanie instrukcji.
Denis Blanchot zajął się przeprowadzaniem próbnych rozgrywek, głównie z dziećmi oraz kontaktem z potencjalnymi wydawcami. Obowiązków za które był odpowiedzialny Jacques Cottereau nie udało mi się ustalić. Znalazłem za to informację, że w finalny projekt był zaangażowany zespół Play Factory co skutkowało powstaniem w 2009 roku końcowej wersji gry, którą Wam przestawiam.
Warianty gry Dobble opisane w instrukcji :
Pierwszy, podczas naszego meczu najczęściej występujący, może dlatego, że w naszym mniemaniu najszybszy i po jednej zakończonej rozgrywce można było zaczynać następną.
Studnia - wszystkie karty rozdaje się graczom. Ostatnią należy odkryć i położyć na środku. Na dany znak wszyscy odwracają swoje karty i jak najszybciej nazywają wspólny symbol oraz kładą swoją kartę na tej odkrytej. Wygrywa ten, kto najszybciej pozbędzie się kart.
Piekielna wieża – jedna osoba dostaje jedną zakrytą kartę, a stos odkrytych pozostawia się po środku. Na dany znak wszyscy odwracają swoje karty, jak najszybciej wyszukują wspólny symbol z kartą ze stosu i zabierają ją do siebie. Gra kończy się, gdy wszystkie karty zostaną zabrane
Parzy - na dany znak gracze odwracają swoją kartę, tak, żeby symbole były dobrze widoczne. Następnie muszą jak najszybciej znaleźć wspólny symbol na karcie przeciwnika i przykryć jego kartę. Przeciwnik zaś musi zrobić to samo u kogoś innego. Przegrywa osoba, która nie zdążyła oddać swojej karty.
Złap je wszystkie – każdy z graczy dostaje po jednej karcie, a jedna, odkryta pozostaje na środku. Celem jest zdobycie jak największej liczby kart. Na dany znak gracze odwracają swoje karty i szukają symbolu wspólnego z kartą na środku.
Zatruty podarunek – każdy gracz dostaje po jednej zakrytej karcie. Z pozostałych tworzy się zakryty stos, a jedną kartę kładzie się na środku. Na znak gracze odwracają swoje karty i szukają symbolu wspólnego z kartą na środku lub kartami innych graczy. Wtedy można położyć kartę ze środka na karcie któregoś z graczy, a karta ze stosu zostaje odkryta. Trzeba zebrać mało kart.
Graliśmy w 5 osób.
Moja ocena gry to 4/5.
Podczas rozgrywek było śmiesznie, było głośno, było wesoło a o to chyba właśnie chodzi podczas grania w tego typu gry.
„- mam ten no kurde ten – znaczek chiński !
-jing jang
-no właśnie mówię - jing jang - wygrałem !”
:)
Comments
You can login with your Hive account using secure Hivesigner and interact with this blog. You would be able to comment and vote on this article and other comments.
No comments